PŘÍPADOVÉ STUDIE

Případové studie

Programátoři ze zahraničí už do Škodovky jezdit nemusí

Mají bezpečný vzdálený přístup na PLC přes cloud, a to takový, který spolehlivě funguje právě ve výrobě. Přečtěte si případovou studii o nasazení routerů Ewon Flexy 205 na montážní lince ve ŠKODA AUTO.

skoda ewon blog obr3ŠKODA AUTO a.s., Mladá Boleslav

Největší česká firma vyrábí po světě přes milion vozů ročně. I tady už postupně přecházejí na výrobu elektromobilů, vedle hybridů ze závodu odjíždí i plně elektrický model Enyaq. Montážní provoz M13 je ale jediná linka na světě, na které se montují konvenční i elektrovozy zároveň.

Když technik k PLC nemůže

Na montážní lince ve ŠKODA AUTO je mnoho technologií, které je třeba čas od času upravit. Jejich dodavateli jsou firmy např. z Německa, Rakouska, Belgie atd. Pro každou úpravu řídicího systému museli do Mladé Boleslavi vyslat své lidi.

Linka funguje v třísměnném provozu a zasahovat se do ní dá jen o víkendech. Když pak přišla pandemie covid-19 a zavřely se hranice, technici ke strojům už nemohli vůbec, a i po částečném uvolnění byly kvůli karanténám zásahy problematické.

„Potřebovali jsme nějaké rychlé, spolehlivé a efektivní vzdálené připojení, aby programátoři mohli úpravu programu udělat ze zahraničí. Na druhé straně ale stály bezpečnostní požadavky našeho interního IT,“ vysvětluje Michal Řezka, koordinátor plánování koncepce montáží v mladoboleslavské ŠKODA AUTO.

skoda ewon blog obr1

Výpadky si nemůžeme dovolit

Ve ŠKODA AUTO už jistý systém pro vzdálený přístup používají. IT ho nasadilo napříč různými odděleními a provozy. Zatímco pro nadřazené systémy, jako je např. SCADA, toto řešení vyhovuje, pro spodní vrstvy řídicích PC a PLC ve výrobě nefungovalo optimálně.

„Programování řídicích systémů je složitější, navíc potřebujeme mnohem rychlejší a stabilnější připojování. Nemůžeme si dovolit, aby nám vzdálený zásah řídicí program byť jen na chvíli shodil,“ vysvětluje Michal Řezka důvod, proč začal hledat cestu, jak původní systém nahradit.

Požadavek tedy přišel z výroby a údržby, řešení se ale ujalo oddělení plánování. „Bavili jsme se o tom s Jaromírem Peterkou z FOXONu a ten navrhl vyzkoušet router Ewon Flexy 205. Že je to jednoduché, ale přitom dostatečně zabezpečené řešení, jsme si ověřili v první fázi, kdy jsme první Ewon nasadili a ukázali i ve výrobě. A tam byli nadšení.“

Díky covidu šlo všechno rychleji

Covidová situace k rychlejší implementaci jen přispěla. Technici se do závodu reálně neměli jak dostat, a tak byl rychlejší přístup k financím i povolení od IT.

A jak to funguje? Ewon jednoduše vytvoří zabezpečený a stabilní VPN tunel, který propojí řídicí systém a počítač programátora. Ten pak může pracovat úplně stejně, jako kdyby se ke stroji připojil kabelem. Každé zařízení má zřízený vlastní cloudový Talk2M účet. Uživatelé se přihlašují unikátním jménem a heslem a dvoufázové ověřování pomocí SMS přináší kontrolu nad všemi přístupy. Každému programátorovi je pak povolen přístup pouze na ty IP adresy, na které se potřebuje vzdáleně připojit, tzn. nejčastěji řídicí systémy PLC či průmyslové HMI panely.

Postupně se v několika fázích nasadilo k řídicím systémům na 40 Ewonů. Firma FOXON přitom byla nejen dodavatelem zařízení. Podílela se na nastavení systému v souladu s přísnými požadavky IT a operativně dokázala vyřešit problémy, které vznikly připojením Ewonů na nejstarší řídicí systémy.

Co je na tom nejlepší? Jednoduchost

Nejvíc oceňuju, jak jednoduché to řešení je. Teoreticky můžu takové zařízení odmontovat a dát ho kamkoli jinam. Za hodinu to mám nakonfigurované a v provozu u jiného PLC. Koneckonců na lakovně mají např. teď právě jen jeden router, a ten nasazují operativně na místo, kde je to zrovna potřeba,“ pochvaluje si Michal Řezka.

skoda ewon blog obr2

Ve většině případů se přes Ewon Flexy na stroje připojují dodavatelé a ti jsou nad míru spokojení, v porovnání s předchozím řešením to na úrovni výroby funguje mnohem lépe. Uvnitř ŠKODA AUTO je o Ewony zase zájem pro využívání na homeoffice.

Návratnost? Náramná

„Konkrétně na hale M13 využijeme každý měsíc třeba 5 vzdálených přístupů přes Ewony. To je ale dobře, ideální by bylo, kdybychom je vlastně nepotřebovali vůbec a do programů se zasahovat nemuselo,“ upřesňuje využití routerů Michal Řezka.

A jaká je návratnost? Jestli jeden víkendový výjezd zahraničního technika stojí cca 5000–6000 €, vyplatí se investice do routeru při prvním použití desetkrát.

Ewony do každé haly?

Oddělení plánování teď poskytuje zkušenost s jednoduchým, efektivním a cenově dostupným vzdáleným přístupem i dalším halám a provozům. Dá se očekávat, že zkušenosti s covidem nahrají využívání takových technologií ve větší míře.

Související produkty

{foxonstore id="32357,44353,44361"}

Novinky
z naší firmy

Stačí 2 e-maily měsíčně a neunikne vám nic podstatného. 
Přihlaste se a každou druhou středu čtěte přímo ve své poště.

Váš e-mail je u nás v bezpečí. Vždy ctíme Zásady zpracován osobních údajů.

Rychlý dotaz


Typ vašeho dotazu



Společnost FOXON je držitelem certifikátu ISO 9001:2015

Sledujte nás i na sociálních sítích.

Made by FOXON s.r.o. © 2022